Roadtirp 2.0 PA to Joburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sylvia Bouwman - WaarBenJij.nu Roadtirp 2.0 PA to Joburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sylvia Bouwman - WaarBenJij.nu

Roadtirp 2.0 PA to Joburg

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

08 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

School is goed afgerond. Het feest dat we hebben gegeven was een erg groot succes. Bij elkaar hebben we 8000 rand opgehaald voor de dagopvang in de Nemato township. Hier zijn we erg trots op. Ook hierbij is weer gebleken dat communicatie niet altijd heel makkelijk is en met Zuid-Afrikanen is het moeilijk afspraken mee te maken.

Het is 25 juni, de dag van het afscheid is daar. Het is wel raar om afscheid te nemen van een plek wat zo lang me thuis was, en waar ik waarschijnlijk niet meer terug kom. Huis een knuffel gegeven en nog een laatste keer een hapje en een drankje bij Penny Farthing en daar gingen we dan. Het avontuur van Rosa en Sylvia kon beginnen, haha. Roadtrip 2.0 zoals ik het zelf noem. Onze eerste stop was in Cradock, hier waren mensen niet echt positief over, en was ook niet zoveel te doen. Het was er ontzettend koud hier, maar gelukkig hebben ze overal extra dekens voor de koukleumen. Al vind ik al die dekens veel te zwaar, waardoor ik me haast niet meer kan om draaien in me bed en daar wordt ik niet gelukkig van, dus dan maar extra kleren aan.

Volgende dag naar Lesotho, het andere land. Nou dit was een hele ervaring, vooral omdat we de verkeerde weg hadden genomen en midden door alle arme dorpjes reden over een weg die haast niet begaanbaar was. Wat een drama. Over een rit waar we 3,5 uur over zouden doen, hebben we nu 5,5 uur over gedaan. We kwamen ook nog vast te zitten op een heuvel met allemaal losse stenen, waar we een nog hogere heuvel op moesten. Nou feest. Ik dacht dit is het einde. Uiteindelijk na een aantal pogingen heb ik de auto erbovenop gekregen en konden we verder met de reis, allebei heel hard hopend dat de weg snel over zou gaan in een asfalt weg. Aangekomen bij het hostel, was het allemaal prima. Er was elektriciteit van 5 tot 10 ’s avonds. Daarna moesten we het doen met een kaarsje. Haha. Voetbal gekeken in de gezamenlijke ruimte en nog een echte Lesotho maaltijd meegepakt. De volgende dag gingen we pony rijden. Ja ja, Sylvia op een pony. Nou ja pony, zeg maar gerust paard. Dat was het ding wat je moest doen in Lesotho, dus nou ja doen we dan maar even. We wilden eigenlijk zo snel mogelijk het land weer uit haha, maar ja anders waren er ook voor niks. Ontzettend mooie omgeving en leuk ritje. In het begin dacht ik neeeeee ik wil er nu vanaf, maar je went er wel aan.

Doorgereden naar LadyBrand, een dorpje net buiten de grens van Lesotho. Jeej weer in Zuid-Afrika, we hebben het overleefd. Ladybrand was niet heel bijzonder, klein dorpje. 28 juni reden we naar de Drakensbergen. Hier hadden we een hostel, met uitzicht op de bergen. 29 juni hebben we een 12 km hike gedaan. Ontzettend gaaf, en vermoeiend, maar ontzettend mooi. We begonnen op 2500 meter hoogte en de klim naar de top ging tot 3300 meter geloof ik. Zo mooi, je hoort er niks en je kan zo ver kijken. De terugweg was alleen hetzelfde, dus op een gegeven moment waren we er wel klaar mee en konden onze voeten niet meer. (Pap jij had dit geen leuke wandelroute gevonden, met allemaal smalle paadjes met behoorlijke afgronden).

Op 30 juni weer weg gereden van de Drakenbergen en naar Pietermartizburg gereden. We wilde eigenlijk gelijk naar Durban, maar alle accommodaties zaten vol vanwege een groot festival in Durban. Nachtje in Pietermartizburg was prima, lief klein schattig dorpje. Wat minder lief klein en schattig was, was de Thaise massage waarvan we dachten dat het wel fijn was om die te nemen. Mien god, ik dacht dat ik levend werd geplet op die massage tafel. We gaven aan een relaxte massage te willen, maar het was eigenlijk alles behalve relaxend. Maar goed, kan ook weer op de lijst.

Toen naar Durban, onderweg nog even gestopt voor een skydive. Say What?!?! Ja haha een skydive. Ja heb ik al gedaan. Ja dit was ook super tof, wilde het graag nog een keer doen voor de experience. In Durban was het ontzettend lekker weer, hier nog even lekker bij het strand een broodje gegeten en drankje gedaan. Volgende dag was alleen wat minder, helaas helaas, dan maar naar het casino en naar de bioscoop (Finding Dori, hihi). ’s Avonds was er een feest in een club, waar we met twee jongens van het hostel naartoe zijn gegaan. Even lekker gedanst, erg leuk was. Dag erna eigenlijk niet zoveel gedaan, lekker gehangen, beetje van de zon genoten, boekje gelezen. Even tot rust komen van alle dingen die we meemaken haha!

En door, inmiddels is het 4 juli en toen waren we onderweg naar St. Lucia. De place to be voor krokodillen en nijlpaarden. Gelukkig net op tijd aangekomen voor de laatste boottocht met daglicht. Super leuk, ik hou van nijlpaarden. Wat een lieve schattige lompe beesten zijn dat. In St. Lucia sliepen we in een tent, waar 2 geheel opgemaakte bedden stonden. Soort van glamping, super leuk. St. Lucia zelf vond ik ook echt een leuk dorpje. Is verder niet heel veel te doen, maar voelde gewoon relax.
5 juli, op naar Swaziland. Lekker lange rit naar dit land. Ging allemaal al stuk soepelerder dan bij Lesotho. Prima backpackers hostel. 6 juli een tour gedaan, waarbij we door het dorp liepen met een guide en wat eindigde met een braai met Swazi voedsel. Eigenlijk is het allemaal hetzelfde, Swazi, Lesotho of Zuid Afrika voedsel. Kip of ander vlees van de braai, een pap van maismeel (zit niet heel veel smaak aan, dus prima te doen) en daarnaast nog wat groente en iets met bonen.

Op 7 juli hebben we Swaziland achter ons gelaten met heel koud en mistig weer en zijn we doorgereden naar Joburg. Prima reis, alleen de stad is wat rommelig qua wegen. Hostel is ook helemaal prima, ook maar voor hier geboekt voor als we terug komen de 18e. Hostel zit in Maboneng, een buurt hier in Joburg. ’s Avonds uit eten geweest bij een Argentijn, tegenover het hostel, daarna nog even voetbal gekeken en toen kon het feest beginnen haha. Toen zijn we naar de wodka bar gegaan. Om 12 uur feest.

En vandaag, deze prachtige dag, is het 8 juli. De zon schijnt, de hemel is blauw. Beter dan in Nederland heb ik al van vele gehoord. Dit meisje is een beetje brak van de vodka die we hebben gehad, haha maar was zeker geslaagd. Wel heel raar om hier jarig te zijn. Voelt toch anders, maar ben wel blij dat ik hier met lekker weer zit haha. Iedereen bedankt voor de felicitaties! Dat doet me toch echt een beetje meer jarig voelen:D!

Morgen vliegen we naar de Victoria Falls. Ben erg benieuwd.

Zie jullie in Nederland denk ik en dan horen jullie hoe het afloopt haha!

Knuffels!!

Foto’s van vorig verhaal: http://myalbum.com/album/YoIDoElT74mp
Foto’s van dit verhaal t/m Drakenbergen: http://myalbum.com/album/7VT8QgoCqYzV

• 08 Juli 2016 - 16:31

Sjors:

Het is zeker een prachtige dag (gefeliciteerd :)) die 8 juli. Nou heb je weer verklapt dat ik het niet zo op afgronden heb, vooral niet wanneer je er vlak naast staat. Ik neem aan dat je vertrek uit Port Alfred op 25 juni is geweest (ipv l).
    Nijlpaarden btw lijken wel lief maar zijn zo'n beetje de grootste killers (5000 mensen per jaar) en ze eten alleen maar platen.
    Geniet nog van deze dag en de rest. Fijne vlucht X, papa

• 08 Juli 2016 - 16:32

Sjors:

platen = planten

• 08 Juli 2016 - 16:40

Sylvia Bouwman:

ik zal het even aanpassen naar juni;)!
    en I know dat ze niet ongevaarlijk zijn hihi

• 08 Juli 2016 - 17:17

Wim Bouwman:

Wat een enorme reis heb je toch gemaakt. Wij zijn erg trots op je en zouden dit nooit na kunnen doen. Nog een fijn vervolg van je verjaardag en tot gauw. xxx Oma en Opa.

• 09 Juli 2016 - 01:26

Mama:

Hoi meissie, ja rare dag zo. Met het Skypen ging het helaas niet zo lekker. Haperend.Maar ik heb je wel even gezien en je zag er goed uit. Goede vlucht. We gaan aftellen nu. Dikke knuffel

• 09 Juli 2016 - 01:34

Mama:

Mooie foto's trouwens. Mooi overzicht zo.

• 19 Juli 2016 - 13:12

Mike:

ja hoor, gaat ze gewoon nog een keer skydiven ;) supervet. Wil ik ook nog wel een keer doen, maarjah.... moet je wel op een toffe plek zijn. Die pa van ons is ook maar een angsthaas hè :)

Superfijn dat je het zo naar je zin hebt en dat het goed klinkt met Rosa. Veel plezier nog met de laatste tripjes. Het is nu aftellen. Ik ben er helaas niet bij, want ik vertrek morgen naar Zweden. Ik zie je de 29e! xx

Tags: Joburg, roadtrip